söndag 8 september 2013

Tokyo fick OS: Visas i super-super teknik 2020

Tokyo fick alltså de olympiska spelen om sju år.  Jag är inte alls förvånad. Denna enorma stad har nämligen de flesta arenorna redan på plats. Det blir i stället tekniken som japanerna kommer att lägga pengarna på. Resultatet blir värre än värst.
Hur ser tex dagens TV-teknik, Internet osv ut år 2020? 
Det går inte ens att föreställa sig.  
Springer och hoppar folk, livs levande hemma i mitt vardagsrum? 
Bevara mig väl.
Annat var det senaste Tokyo fick arrangera den olympiska sommarolympiaden 1964. Jag hittade Magnue Gernes teckning i Brunnhages Olympiabok från 1964-se vinjettbilden. 
För första gången använde man s k satellit, för att snabbt få fram bildöverföring till Europa. Det var dåtiden revolutionerande teknik.
Jag minns det tydligt. Bilderna vi fick hem i TV-soffan från tävlingarna var ett dygn gamla. Dessutom i svart-vitt. Färg-TV fanns inte. 
Ett band på en timme skickades från tävlingarna i Tokyo 1964 via satellit till amerikanska västkusten, sedan flyg till Europa. Tretimmarsbanden som gällde, skickades med flyg från Tokyo via Alaska till Hamburg och efter krångel med flyg till Stockholm. 
Jag tror t o m det var Expressen som själv plockade upp stillbilderna i Västtyskland och vrålkörde materialet till Stockholm. Fast här är jag osäker. 
När det äntligen presenterades för oss sportdårar, växte det mossa på OS-inslagen. Det var helt värdelöst.
Sommar-OS i Tokyo 1964 var absolut inte den första TV-olympiaden som vissa påstår. Den kom först i Mexiko, fyra år senare. 
OS i Tokyo om sju år blir naturligtvis något helt annat. 
År 2020 har japanerna tillgång till super-super teknik som inte finns i dag. 
Garanterat. 
Jag kan inte ens tänka tanken på hur det kommer att se ut. Min hjärna räcker inte till. 
Skit också.
Fast vad säger organisationen Majblomman om det här då?
 

Inga kommentarer: