fredag 31 augusti 2012

Joe Laberos visitkort

Det här visitkortet fick jag av Joe Labero för mer än 20 år sedan. Vi hade en trevlig pratstund och fann varandra som trollkonstnärer brukar göra. Lars Bengt Roland Johansson från Alvesta, låg i startgroparna för en internationell magisk karriär som Joe Labero. Jag drog snabbt min meritlista som trollare. Den blev kort. Barndomens trollerilåda störtade samman redan inför moster Greta. Nu ägde inte Joe någon moster Greta, så när vi träffades drömde han om framtida storslagna shower i Las Vegas. Definitivt inte om valfläsk, orsaken till varför jag berättar om vårt simsalabim möte.
I Aftonbladet skrev i torsdags, Lena Melin, följande om Alliansens 55-miljarderssatsning på järnvägen: ”Joe Labero har fått konkurrens. Alliansens illusionstrick är nästan lika bra som hans”. Utspelet är alltså ett politiskt illusionstrick. I slutändan blir det knappt ett korvöre kvar åt vårt sunkiga järnvägsnät. Urvattnat. Jag bestämde mig för att kolla med Joe Labero. Kan han trolla fram 55 miljarder riksdaler? Hokos pokus filihokus! Fram med det magiska visitkortet. Jag slog mobilnumret (unikt då) med febrig fingertopp och fick svar:
”Telias kundbesked. Numret har upphört. Kunden hänvisar till 0406119700”. Oj, det här låter lovande. Jag slår det nya numret. ”Välkommen till Filippa K, tryck 1 för...” Jag hamnade bland höstens modekläder för damer. Tablå. Om jag ändå hamnat hemma hos Filippa Reinfeldt. Jag försökte till slut med Joe Laberos hemnummer. ”Telias kundbesked. Numret har upphört. Används inte längre”. Abrakababra. Nu får vi aldrig veta om Lena Melin i Aftonbladet har rätt. Suck. Det är ett helvete med magiska visitkort.

Inga kommentarer: