tisdag 4 oktober 2011

Här har du ditt liv, Lill-Babs

Här står jag i min Täppa hemma i Lomma med Lill-Babs släkttavla. Originalet. En kopia hänger på Lill-Babs vägg hemma i Järvsö. Inte nog med det: Lill-Babs visade sig vara släkt med både Lars Forssell och Ingmar Bergman.
Orsaken till att jag dammar av denna på sin tid, uppmärksammade story från slutet av 1980-talet, är kvällens TV-program, ”Vem tror du att du är”, i SVT1.
Jag gjorde nämligen Barbro Svensson redan för över 20 år sedan. Kartlade släktlinjen ner till 1600-talet, både på hennes mors och fars sida.
Och inte nog med det. Av bara farten gjorde jag även släktforskning på dåvarande statsministern Ingvar Carlsson och superskådisen Ernst-Hugo Järegård.
Alla tre var med på notorna från först början, så det blev många och roliga telefonsamtal. Jag är väl en av de få journalister i landet som haft direktlinje in i maktens boning. Ingvar och jag blev t o m riktigt goda vänner. Det gick inte att undvika.
Men nu skulle det handla om Barbro, allas vår Lill-Babs.


Jag lärde känna denna riksklenod för drygt 40 år sedan. Hon bjöd mig på kaffe. För det ska ni veta. Lill-Babs är helt fantastisk att ha att göra med.
Då, när det begav sig, deltog hon i mitt släktforskningsarbete med liv och lust. Efter mycket slit och bök i diverse landsarkiv osv, kunde jag till slut pr
esentera den stora sensationen för vår sångfågel.
-Barbro (jag kallar alltid henne för Barbro) du är släkt med både Lars Forssell och Ingmar Bergman.
Tappad haka.
-Nä, sa hon nästan ljudlöst.
Jag ordnade givetvis ett möte mellan de nya släktingarna. Det blev st
ort jubel hemma hos Lars Forssell. Han som t o m skrivit en hyllad krogshow till Lill-Babs och så visar det sig att de är släkt med varandra. Det var nästan för bra, för att vara sant.
Ja, så återstod det då, att ordna till ett möte med demonregissören, Ingmar Bergman på Fårö.
Ring, ring...
-Hej, du är släkt med Lill-Babs.
-Det var det jävligaste!
Och pang på med luren.
Lycka till i TV, Barbro.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du gjorde ju hennes släkttavla för 20 år sedan och i hennes memoarer från 1996 finns det yxmord beskrivet som tycktes komma som en fullständig överraskning för henne i TV-programmet. Bra TV? Javisst men den spelade förvåningen över yxmordet ger ett lite falskt intryck, eller hur?

dragogroda sa...

Programmet var ganska intressant men det märkligaste var att mammans släkt ju var så fundamentalistiskt religiös och därmed strängt moralisk. Inte riktigt Lill-Babs livsstil!