torsdag 19 augusti 2010

Gunilla har en idé: Hon vill göra Lomma synligt

Jag har tidigare i sommar skrivit om att Lomma varken har någon turistbyrå eller några övernattningsmöjligheter för besökare. Mina skriverier har, minst sagt, väckt stor uppmärksamhet.
Lommabon Gunilla Eriksson är en av dessa som reagerat. Hon driver tillsammans med CYMKO ( ett lommaföretag) mäklarkontoret vid Varvsbron. I sommar har hon plötsligt förvandlats till någon form av turistvärdinna.

Gunilla har en idé:
Hon vill lyfta fram allt Lomma kommun har att erbjuda en besökare, helt enkelt göra byn synlig för turister.
-Lomma har inte ens en turistbroschyr eller souvenir från orten. Det är ett sorgligt kapitel, säger hon med emfas och fyller på med:
-Någon måste ta tag i det här, men då måste kommunen gå in ekonomiska och stötta en sådan satsning. Det krävs krafttag från politikernas sida. Annars går det inte.
Gunilla vet var hon talar om. I sommar har turister fladdrat omkring och inte vetat vare sig ut eller in. Någon information har inte funnits.

-Jag har haft besök av både tyska-och franska familjer, ja, t o m en japanska sökte information om Lomma. Många behöver hjälp med både det ena och det andra.
-Jag blev plötsligt någon form av turistvärdinna. Det är egentligen inte riktigt klokt att det är så uselt ställt i Lomma, säger Gunilla Eriksson vidare och fortsätter.
-En gång fick jag hjälpa en fransman som fått ryggskott. Då fick jag ordna fram en kiropraktiker. Det är väl inte meningen att vi som driver affärsverksamhet också ska ställa upp som turistbyråer?
Nej, det kan verkligen inte vara meningen. Det är hög tid att sätta Lomma på kartan som turistmetropol. Gunilla Eriksson går gärna i spetsen.
En bra början är en läcker turistbroschyr och fräscha vykort. De som finns i dag är uråldriga.
Hörde vårt vykortsamlande kommunalråd, Anders Berngarn, det?

Skicka en kommentar