måndag 30 augusti 2010

Alla slottsspöken bortstädade-nu invaderas Borgeby Slott av ljuvliga toner.


Jöran Lindkvist står mitt i den väldiga ladan och slår ut med armarna.
-Varsågoda, här har ni Lommas nya musikpalats, säger han.
Till lördag ska här ha byggts en estrad samt 1000 stolar ska vara på plats.
På kvällen en stjärnspäckad operagala med den ljuvligaste musik av Lundalands Filharmoniska orkester.
Jag har gjort ett litet studiebesök. Och tappade hakan.
-Helgen som gick städades ladan. Den var fullproppat med prylar. Vilket slit vi fick lägga ner för att tömma den, fortsätter Jöran Lindkvist.
Vi vandrar runt. Jag testar akustiken med amatörernas HALLÅ. Jodå, det låter kalas, måste jag få säga. Medeltidsväggarna och den väldiga takhöjden svarar med en bra klang


Lomma Event är åter på väg att överträffa alla mina förväntningar. Utan dessa idogt jobbande herrar och damer, hade kommunen varit pytt så tråkigt. Det är ett digert program man spikat samman för den kommande helgen under det klingande namnet ”Toner vid Borgeby Slott”.
Ja, ni kan själva ta del av det HÄR!
Har ni inget annat för er under helgen, så åk ut till Borgeby Slott. Kanske grundaren själv, Harald Blåtand, kommer att dyka upp.
Nej, jag bara skojade, men han kommer säkert i sin grav att vicka på tårna i takt från tonerna som strömmar ut från Borgeby Slott.
Jag tror mig ha sett ett embryo som i framtiden kan komma att få stor betydelse för Lommas kulturella liv.
Det är alltid en skön konst att skapa något som blir bestående.

Inga kommentarer: