måndag 19 augusti 2013

Magister Tutnäsa intar Sverige!

I dag fick jag en rejäl packe böcker med posten. Det var förlaget Idus som skickade mig min son Johans nyligen släppta barnbok, Magister Tutnäsa. Det är Johan till höger på bilden. Kvinnan till vänster är illustratören Erika Palovaara som gjort ett lysande jobb.
Jag har själv beställt böckerna och får allt betala kalaset själv. 
Magistern anfaller alltså just nu Sverige med full kraft. Magister Tutnäsa finns numera att beställa på de flesta stora boksajter på nätet, typ Adlibris, Bokus mfl. Även en dansk boksajt har hakat på. 
Om jag är en stolt pappa? 
Ja, något alldeles otroligt. 
Fattas bara annat. 

Hur har då Erika Palovaara lyckats fånga Magister Tutnäsa så på pricken?  
För det har Erika verkligen lyckats med. Ja, helt enkelt strålande. Mitt-i-prick, som han Toivo Öhman sa om Knapes simhopp 1972.
Så här lyder hennes förklaring: 
 ”När jag får en bild av hur en karaktär ska se ut, baseras det på författarens beskrivning till mig och hur författaren har beskrivit karaktären i boken. 
Med Johan Rockbäcks bok kändes det som en självklarhet. Johan har ett rakt och rent språk som inte lämnar luckor till missförstånd, varken i boken eller bredvid, samtidigt som han inte berättar för mycket utan lämnar utrymme för läsaren att tolka, men han har ändå styrt dem att tolka ”rätt”. 
Det är en fin balans att ge en karaktär liv genom text utan att dränka denne i målande beskrivningar. 
Jag ser fram emot att höra om Magisterns kommande upptåg!”

Inga kommentarer: