torsdag 22 augusti 2013

Mammas kakburk

Visst minns vi den här söta kakburken. De flesta som är födda under 1940-talet har säkert sett den under sin uppväxt. De flesta hem ägde en sådan här plåtburk. Motiven kunde skifta.
När jag var kakmonster som barn, fylldes plåtburken med havrekakor, schackrutor, drömmar mfl hembakade kakor. För på den tiden bakade man sina kakor hemma i köket. 
Köpekakor existerade inte. 
Dessa köpekakor är dessutom smakmässigt en förflackning av en riktigt god hembakad kaka. Usch!
På min kakburk har locket fått sig en rejäl omgång. Mammas hårda tvagning, har satt sina spår. 
Därmed är min PÅELS kakburk inte ens värt ett rött öre på samlarmarknaden. För i dag samlar folk på dessa kakburkar. Men då får det inte finnas en fläck på den färglada plåten. Min kakburk är alltså stendöd. 
Det blir soptippen. 
Innanmätets nakna skamfilade plåt luktar också av en tid som flytt. 
Fast en sak återstår att utreda: firmanamnet PÅELS. 
Var tillverkades dessa kakburkar? 
Fanns PÅELS i Göteborg? 
Jag vet inte. Vet du? 
En sak till. 
Vill du ha kakburken? 
Kom då hem till mig och hämta den. 
Du får den gratis.
 

Inga kommentarer: