torsdag 28 juni 2012

Lomma missar miljardtåget

Titta på bilden. Jag har ringat in några hyllor på biblioteket och skrivit in Lommas Turistbyrå. För så är det. Ni tittar just på Lommas Turistbyrå. Några hyllor med lite broschyrer. Siffror som presenterades i går visar att turistnäringen i Sverige förra året omsatte 264 miljarder kronor. Av denna enorma summa pengar, stannar endast några korvören i Lomma, om ens det. I vintras när det kom utländska delegationer till kommunen, hade man t o m stora problem med att få fram vettiga broschyrer för att presentera kommunen. Ingen visste riktigt var de sov sin dammiga vinterdvala.
Det här är Lommas senaste bidrag till turistnäringen i kommunen, en informationsskärm, s k pekskärm. Den sitter på en av bibliotekets fönsterrutor. Invigdes i förra veckan. Jag har testat den. Varit och pekat. Den fungerar säkert mitt i natten. Under dagtid har du inte mycket att peka på, för du ser inte vad där står. Dagsljuset slår ut skärmen. Dessutom har platsen förvandlats till cykelparkering. Ingen fattar nämligen någonting av nymodigheten.
Jag har skrivit det förr här på bloggen. Medan många kommuner i landet skär guld (264 miljarder kronor) i turistfloden, är man sig själv nock i Lomma. Ja, det är så illa, att t o m träden i kommunen ser ledsna ut, över hur illa turisterna blir behandlade. Midsommarhelgen är ett strålande negativt exempel. Jag rörde mig ute i samhället och träffade en del förvirrade turister, väldigt många tyskar som kom både sjö-som landvägen. Någon information fanns inte att få. Biblioteket hade stängt, så turisthyllorna sov i godan ro. I centralorten Lomma finns det fortfarande inget boende för turister. De får sova utomhus med resväskan som huvudkudde nere i hamnen. Jag skrev om det sommaren 2010. Därför kör jag samma roande bild i repris. Det får bli kommunhövdingen Anders Berngarns egen lilla skämskudde.

1 kommentar:

KJ Gunna sa...

För några år sedan körde tyskarna gladeligen över gränsen till Danmark och hade det mysigt. Men inte i dagsläget när Danmark blivit snordyrt, även för tyskar. Därför kör de vidare till Sverige som blivit ett ekonomiskt alternativ. Men att stanna i Lomma har de inget för, finns absolut inget att hämta där.