torsdag 16 februari 2012

Melodifestivalhysterin: Björn Ranelids storebror debuterar som författare!

Mitt i glödhetaste Melodifestivaltider, då lillebror Björn tränar som en galning inför lördagens framträdande, avslöjar storebror Håkan nyheten för mig.
-Det är en antologi som Skåne Stadsmission ger ut. Boken heter, Människan är större. Det roliga är att jag själv debuterar som författare, berättar Håkan R
anelid för mig.
Boken är en typisk idé av Håkan Ranelid. För de ska ni veta. Bröderna är väldigt lika. Om sig och kring sig. Håkan pratar på som Björn eller Björn pratar på som Håkan. Ordet äger bröderna i överflöd.
Jag vet, för jag känner dom båda två. Lillebror, stjärnan i sammanhanget, har fixat kontakten med 13 av författarna.
Alla ställer upp helt gratis. Eventuellt överskott går till unga människors väl och ve i Skåne.
Det är viktigt att betona i sammanhanget. Här råder inget eget vinst intresse. (texten fortsätter efter bilden)
Det är inte vilka författare om helst som Håkan och Björn lyckats få att medverka i boken. Ni kan själv läsa raden med berömda och omtyckta författare. Du hittar både Björn Ranelid, Katarina Mazatti och så toppningen med Nobelpristagaren Tomas Tranströmer. Ja, så då debutanten, Håkan Ranelid själv.
-Det är fantastiskt. Alla tillfrågade ställde upp direkt, fortsätter Håkan och så halkar vi in på lördagens stora klo: melodifestivalen med lillebror Björn.
-Jovisst ska han sjunga, fotsätter Håkan. Inget snack om den saken. Om han vinner?
-Mja, vi får väl vänta och se. Man får se det mest som en kul grej, säger han till slut. (texten fortsätter efter bilden)

Ni ska också veta, att det här är två bröder som har ett mycket nära förhållande till varandra. De ringer varandra som bröder gör, när vänskapen med ålderns rätt fördjupats. Fast en sak skiljer dom åt.
Utseendet.
Björn påminner om Håkan, när han var ung. Håret. Håkan var också som ung kvinnornas favorit. I dag vet jag inte riktigt hur fältet på den fronten ser ut. Bollsinnet äger Björn (lirat bla i MFF). Håkan kan knappt göra två på foten. Lillebror blev författare och en av Sveriges mest kända personer. Storebror lurar i vassen. Han har haft stora framgångar som idémakare med eget företag.
Jo, så var det en sak till. Båda bröderna är usla på dricka brännvin. Det är inte deras likör, om Herrskapet förstår vad jag menar.
Du hittar Håkan Ranelids kontaktsida HÄR.
Lycka till, bröderna Ranelid!

Inga kommentarer: