torsdag 25 juni 2009

Vad har man för sig i tältet?

Vad i helskotta gör man i tältet på andra sidan ån?
Ja, det har varit dagens stora fråga i Lomma. Vart jag än vänt mig, har jag fått frågan.
-Calle, vet du vad man ska med tältet på Varvstorget till?
Undersökande journalistik, tänkte jag, men på lokal nivå.
Jag satte igång ett gräv som påminde lite om Carl Bernstein och Bob Woodward, ni vet journaliststjärnorna som avslöjade Watergate-skandalen på 1970-talet. De fick t o m president Nixon på fall.
Flickorna på vinjettbilden heter Lizette till vänster och Annie till höger. De hade åkt ända från Södra Sandby, för att kolla in tältet och få sig lite gosig sol i Lomma.
Här kommer nu det stora avslöjandet:

Skanska hade i dag taklagsfest för 120 byggjobbare. På måndag börjar den stora byggsemestern, så man passade på och tacka av med lite grillat
Lizette och Annie var glada över mitt besked och fnittrade förtjust.
Ni som hängt med i texten så här långt, har fått en dos äkta lokaljournalistik när den är som bäst. Janne Josefsson skulle aldrig ta i materialet, inte ens med tång.
Och kommunhövdingen Thomas Håkansson sitter kvar. För honom går det bättre än för president Nixon.
Thomas Håkansson avgår av egen fri vilja till hösten.
Det brydde sig inte Lizette och Annie ett dugg om. De njöt av solen och att få kolla in glada bygg gubbar.
Jag får garanterat inget pris för den här artikeln.
Vem bryr sig?

Inga kommentarer: