torsdag 27 januari 2011

Kan Frank Bender ge kraniet från Lomma ett ansikte?

Jo, det är jag övertygad om. Frank Benders senaste bedrift är att han skapat ett ansikte till den egyptiska mumien Nefrina, 275 f kr.
Egentligen borde jag skriva om IKEA-Kamprad som Uppdrag Granskning drog ner byxorna på. Fast det kan ni läsa om överallt annars. Det jag nu ska berätta om, finns bara att läsa på denna blogg.
Jag satt och tittade på TV4 Fakta om den kriminaltekniska experten, skulptören Frank Bender. Han anses vara världens skickligaste på området. När Frank ser en dödsskalle, ser han också hur personen i fråga såg ut i verkliga livet. Det är en alldeles unik egenskap.
Tack vare hans unika förmåga har man i USA löst en hel hop av svårlösliga fall. I vissa fall t o m helt omöjliga att komma till rätta med.
Jag blev djupt imponerad.
Mumien Nefrina som fått tillbaka sitt ansikte tack vare Frank, väcker just nu stor uppståndelse i USA. Skulpturen finns utställd i Reading Public Museum.
Reading är en liten stad i Pennsylvania, några timmars bilkörning från New York. Jag har varit i staden som i dag är ett köpcentra. Ullared gånger tio. Minst.
Jag tänkte att det inte kostar något att fråga, så jag mailade över bilder samt en liten text till Frank. Jag ställde försynt frågan om det skulle vara möjligt att ge den 15-1600 år gamla ”lommabon” sitt ansikte tillbaka?
Håll alla tummar, men fixade han den mer än 700 år äldre Nefrina som möjligen dog av en höftfraktur, så vore väl det katten om det inte skulle lyckas med det namnlösa kraniet från Lomma.
För övrigt håller Malmö Museum på genom min försorg, att plocka fram all fakta om kraniet som hittades i Lomma.
En sak till.
Har du ett bra namnförslag på "Skallen från Lomma"? Hör av dig till mig.
Det börjar bli mycket nu.
Och så är jag bombförkyld.
Suck.

Inga kommentarer: