Visar inlägg med etikett Wallmans Salonger. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Wallmans Salonger. Visa alla inlägg

söndag 2 april 2017

April, april, din dumma sill

...jag kan lura dig vart jag vill. 
Aprilskämt är ingen ny uppfinning. Googlar och får fram att det förekom redan på 1600-talet. 
Tro inte att Sverige är ensam om skämten. Nej, det förekommer i en rad länder jorden runt. 
För min egen del var aprilskämtet om att Wallmans Salonger ska ta över Lomma hamns fula ankunge, nämligen torkladan, mitt nionde aprilskämt på bloggen. 
Det gick faktiskt hem. 
En dam blev till och med förtjust över etableringen. 
Kommunhövdingen, Anders Berngarn, hörde också av sig från solstolen på varmare breddgrader. Han har gett upp efter mitt tjatande. Om vad vet jag inte, men det låter i alla fall hoppingivande. 
Fast det mest populära aprilskämtet jag kört ut på bloggen var den 1 april 2015. 
Den gången ville kommunhövdingen varken säga bu eller bä om projektet: Disney planerade bygga upp ett Ankeborg i Lomma
April, april, på er.

lördag 1 april 2017

Wallmans Salonger slår upp portarna i Lomma

Bakom torkladan på bilden, ser ni det moderna Lomma sticka upp. Det byggs alltså så det knakar i fogarna i byn. Det är bara den avlånga torkladan i hamnen som förfular bilden. 
Det är Sveriges äldsta byggnad för torka tegel. 
För över 100 år sedan, torkades här tegel.
 I dag står den som den fula ankungen i Lomma hamn: fiskegubbarna har en bit av "ladan" som förråd/kontor, eller något sådant. Längst till höger är Oscars Varv inhyst. 
Genom åren har det varit otaliga diskussioner om ladans framtid. Med andra ord är det en het potatis vi talar om. 
I dag kan jag avslöja att nöjespalatset, Wallmans Salonger, kommer ta över hela rasket. Det kommer upplevas chockerande, var så säker på det.
Det blir ett framtida ansiktslyft för hela hamnen. Den fula ankungen ska putsas upp med shower, fest och glam. 
Planerna är naturligtvis ytterst hemliga. Kommunhövdingen själv, Anders Berngarn, blev så trött på mitt tjat, att han flydde till varmare breddgrader-se lilla bilden till höger. 
Genom en välplacerad källa har jag emellertid nu fått bekräftat planerna med Wallmans Salonger. 
Det blir sannerligen ett lyft för hela hamnen. 
Grattis alla Lommabor. 
Äntligen!