söndag 14 april 2024

Rapport från Lomma: Många äldres helvete på jorden-1177

 

Sjukvården vill att alltfler håller kontakten med diverse vårdinrättningar via 1177. Det är ett telefonnummer för sjukvårdsrådgivning som du kan ringa dygnet runt, var du än är i landet. Du får prata med en sjuksköterska som hjälper dig att bedöma dina symptom och ger dig råd. 
Så skriver man i informationen. 
Det låter bra. 
Problemet är att det finns så mycket mer om man behärskar tekniken, och ger sig på logga in. Då möts man av ett helt smörgåsbord med sjukvårdsinrättningar, din journal, recept osv i all oändlighet. 
Det är här som många äldre kör i diket. 
De allra flesta har sin lilla mobiltelefon. Den är inte helt lätt att hantera för än äldre person som tex har åldersförändringar på synen. 
Vi är väldigt många som har det. Bara skriva till sjukvården eller den klinik som gäller, kan ställa till ett helvete. Först måste du hantera skriva in vilken klinik. sjukhus det gäller. Sedan fylla i en lång lista med frågor, samt sluta med skriva in vad man söker för. 
Receptröran ska vi inte tala om. Den är inte att leka med som äldre besökare. 
Själv har jag inga problem. Jag äger en fast dator med en 28 tums skärm. Här kan jag se allt tydligt och klart. Lätt att skriva till mina läkare eller sjuksköterskor. Nu har jag en hel del fördelar. 
Jag är en gammal journalist. Tränad att skriva och ta mig fram i de mest krångliga situationer. 
Senast i veckan. 
Skrev en fråga till en av mina läkare klockan 11.10. Han svarade mig klockan 11.22. Lätt och smidigt, men hur många äldre klarar det med nedsatt syn? 
1177 kan vara ett helvete på jorden för många äldre personer. Det skrivs det aldrig om. 
Nu är det gjort. 
Tack för mig.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar