tisdag 20 oktober 2020

Konsument Lomma: Här får du slutdramat Kalles kaviar och tandkrämstuben som tackade för sig

 

Jag har roat mig sista tiden med undersökande journalistik i den lilla skalan. Det är mer än 10 000-mil från ett Watergate avslöjande, men ändå. 
När världen domineras av ett litet irriterande virus, satta jag strålkastaren på två livsmedelstuber, berömda Kalles kaviar och Colgates tandkrämstub. 
Jag redovisade mina fynd i två blogginlägg. 
Rätt kul, faktiskt. 
Premiär klämde två nya fräscha tuberna. Tandkrämen i plast och Kalles i en aluminiumförpackning. Det kom varken ut tandkräm eller kaviar. Däremot luft och Kalles hårdare skal som kraschade. 
Jag är säker på att jag inte är ensam om att ha känt sig blåst på en del av innehållet i dessa livsmedelstuber. Länkade över mina blogginlägg till Colgate och Kalles kaviar (Orkla Food). Naturligtvis efterlyse jag ett besked från de båda stora företagen. Det har jag fått nu. 
Colgate skriver om den pustande tandkrämstuben. 
”Det ser ut som det är något galet med den tuben. Vi utför noggranna kontroller så att produkten landar utan defekt hos våra konsumenter, men ibland blir det ändå något som går fel. Vi ber givetvis om ursäkt för detta. Utredning pågår.” 
Kalles kaviar skriver ett något mer fylligare svar. 
”En av anledningarna till att det kan bli luft i tuben är att Kalles innehåller så hög halt av romkorn att smeten blir kompakt. En annan orsak kan vara att tuberna packas stående. På produktionslinjen har vi automatiska vågar som kontrollväger tuberna och även manuella kontrollstationer där vikt och innehåll i tuberna kontrolleras, men något har ej fungerat korrekt gällande din tub!” 
Det var det hela och som plåster på såret skickade Colgate två tandkrämstuber. Kalle kaviar en värdecheck på 60 riksdaler. Se på fan-det lönar sig klaga.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar