Travets stora stjärna, Åke Svanstedt, vann i helgen Åbytravets Stora Pris i Göteborg med Sebastian K. Men åka ärevarvet med Börjes ombyggda startbil fick inte stjärnkusken. Det hjälpte inte att Svanstedt körde in 1,5 milj kr till Sebastian K:s ägare. När det var tid för ärevarvet med Börjes Dodge 880 Custom cabriolet årsmodell 1963, tog ägarfamiljen Knutsson plats i vrålåket. Börje (den mindre bilden här bredvid) var nämligen dagen till ära, speciellt inbjuden med Åbytravets gamla startbil som han byggt om.
Första gången jag skrev om startbilen var i april 2009. Åbytravets första startbil som köptes in 1964, var skrotfärdig. Då kom Börje med Väghyveln som jag kallar honom för. Startbilen hade trots all rullat endast 500 mil. Det blev en snabb affär. Sedan dess har Börje lagt ner tusentals timmar på sin ögonsten. Reservdelar hittades bäst i USA. Många svårlösliga problem på vägen. Tankenötterna knepiga som julklapparna till Tomten.
Det gör inte saken bättre, att Börje som jag själv, kämpar med sin hälsa. ”Hårda killar dansar inte” som Norman Mailers bok heter. Börje fick lägga ner all sin vakna tid på startbilen, som han till slut förvandlade till ett drömåk. Söndagens återkomst till Åbytravet blev naturligtvis en succé. Det var nu inte Börje som avgjorde vilka som skulle få glänsa med en åktur i bilen. ”Nej, inte alls. Jag bara körde, men hästägarna blev mycket nöjda”, säger Börje och V8 mullrar i väg mot nya äventyr, med bilbyggaren själv bakom ratten.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar