Det här är Anna. Hon är glad över sin lilla succébutik i Lomma.
Och räds inte de globala klädjättarna som slukar allt i sin väg. Ta tex Hennes & Mauritz med över 2300 butiker i 40 länder. Resultatet är att de flest kvinnorna i alla dessa länder tvingas bära samma kläder.
Hur kul är nu det?
Det är här som Doris Damkonfektion i Lomma skjutit in en succéartad pil.
-Jag satsar på roligare och piffigare kläder med hög kvalité. De hänger verkligen inte på var och varannan kvinna, säger Anna Lidborn som äger Doris Damkonfektion i Lomma.
Det har gett resultat. I dag kommer det också kvinnorna från Malmö med omnejd, för att handla hos Doris i Lomma.
När man kliver in i den pyttelilla butiken i Lomma, infinner sig en känsla av kvinnornas klädtempel. Jag och alla damerna på plats, blir snart till en stor familj.
Här är det närhet som gäller. Mitt i alltsammans provar Anna själv en kollektion kläder som hon precis packat upp.
-Åh, vad snyggt, Anna, suckar en glad kund.
I ett annat trångt hörn, nästan insprängda i klädhögarna, provar Doris tre mannekänger kläder till kluckande skratt. Karin får på sig en lila klänning. Hon är den äldsta mannekängen, 80 år fyllda.
-Så fin du blev, säger jag.
-Tycker du det, Calle. Den ska jag visa upp på dansrotundan nu på lördag.
Hennes & Mauritz, Lindex och allt vad de heter, i all ära. I Lomma lever Doris Damkonfektion mot alla odds. Det omöjliga har blivit möjligt.
-Klädjättarna har kläder till sylfider, som en kund uttrycker.
Se där-en av hemligheterna till framgången.
Heja Doris!
Grattis Anna och bra jobbat Calle. Lokal journalistik på god nivå.
SvaraRadera