tisdag 13 november 2018

Memoarflik: ”När jag grävde fram statsministerns släkt”

Det fanns en gång i tiden en svensk statsministers ansikte som humoristerna, Hasse och Tage, liknade vid en sko. Ingvar Carlsson tog skämtet med jämnmod. Ni såg kanske honom berätta om det i SVT:s serie om Statsministrarna. 
Då slog det mig.
För snart 30 år sedan gjorde jag för Kvällspostens räkning en släktforskning om diverse kända personer. En av dessa som ställde upp var just landets dåvarande statsminister, Ingvar Carlsson. 
Det var inte helt lätt få kändisarna med på det spännande artikelförslaget. Det krävdes en tät kontakt med ”offret”. 
Vad jag skulle få fram visste ingen. 
Mördare? 
Galningar i allmänhet? 
Björn Borg tackade nej. Andra sa ja, efter moget övervägande. De som hade på, gick med brinnande intresse in för min kartläggning som före Internet var en ytterst komplicerad historia. 
En av dessa var alltså landets dåvarande statsminister, Ingvar Carlsson. All heder åt honom. Efter några månader var jag färdig (snacka om grävande journalistik) med Carlssons släkthistoria. 
Det var en nervös statsminister som tog emot mig i Rosenbad i Stockholm. Ingvar hade också kallat in sin äldre bror Rune som backup. 
Det blev en vansinnig rolig förmiddag i regeringskansliet. Skratten ekade när jag presenterade alla laglydiga bönder i släkten långt ner till 1600-talet. 
Alla bodde eller kom från Kinnarumma, en liten ort utanför Borås. Där borde Ingvar Carlsson en dag få en staty. 
Annars var Carlsson en fantastisk person att arbete med. Han släppte utan att tveka in mig i släktens allra heligaste gömställen. 
Beredd på ta vad skit som helst som jag hittade.
Det fanns inget skit. 
Carlssons släktingar var hederliga arbetsamma bönder i det svenska samhällets tjänst hundratals år tillbaka i tiden.
Vackert så.
Tänk er. 
På den tiden hade jag direktlinje till landets statsminister. 
Inte dåligt pinkat.

Inga kommentarer: