onsdag 10 oktober 2018

Misstag: TV-serien Vår tid är nu-hamnade i fel tid!

Det är naturligtvis en skitsak, men rätt så kul ändå. 
I den omhuldade TV-serien, Vår tid är nu, har tidsmiljön från 1940-talet tills nu 1950-talet fått applåder för sin äkthet. Kläderna finns där som de bulliga bilarna. 
Jag som levde på den tiden tycker tidsmiljön är något överdriven. 
I det senaste avsnittet som av någon obegriplig anledning kallades för, Rock'n'roll, kändes denna tidsepok helt fel skildrad. 
Så gick det verkligen inte till, när Elvis fick oss ungdomar gå i spinn.
Var är tonårsrevolutionen?
Nu var det inte det jag fastnade för. 
Nej, det var en scen när servitrisen Maggan har ett allvarligt samtal med sin son om hans okända pappa. 
Året är 1955. 
Ynglingen halvligger i sitt pojkrum. På väggen hänger Svenska bandylandslaget. En lagbild från Rekordmagasinet. 
Där skrek jag: 
”Den lagbilden har jag.” 
Hustrun hoppade till. Stirrade oförstående på mig. 
”Orvar Bergmark, Olle Sääw och grabbarna.” 
Letade upp mina pärmar. 
Jodå, mycket riktigt. 
Visst hade jag lagbilden. 
Fast den kom ut 1957. 
När TV-serien handlade om 1955, fanns alltså inte detta bandylandslag. Ett misstag som en skarpögd TV-tittare omedelbart registrerade, nämligen jag. 
Vår tid hamnade i en annan tid. 
En skitsak, men rätt så kul ändå.

Inga kommentarer: