tisdag 9 oktober 2018

Lomma bästa cykelkommunen-hur gick det sedan?

En löpsedel i löpsedeln, så att säga. 
Den 19 november 2013, alltså för snart fem år sedan, höll jag ett kåserande föredrag i kommunhusets plenisal. På plats fanns både medborgare och kommunala representanter. Jag drog Lommas historia på mitt sätt sedan 1200-talet fram till 2013. Det blev uppskattat, om jag minns rätt. 
På slutet presenterade jag min löpsedel. En illustration med en damcykeln av den ädlare modellen. Rejäla saker. Inte sådant smäck som säljs idag. 
Cykeln. Det var själva uppslaget till min idé om att förvandlar Lomma kommun till Sveriges bästa cykelkommun. 
Här fanns alla förutsättningar, att hitta på något som gav eko över Svea Rike. Kommunen är platt som en pannkaka. Nästan tillverkad för att cykla omkring och njuta av hav, grönska och skånska sädesfält. 
Ni som har bott i Bohuslän, vet vad jag tänker på. 
Berg och backar. 
Lomma kommun har inga backar att tala om. Nej, det är perfekt platt. Det finns alltså alla förutsättningar och hitta på något spännande med cykeln i högsätet. Förslaget mottogs av tacksamhet. 
Sedan den där novemberdagen för fem år sedan har följande hänt. 
Lomma kommun har fått en cykelkarta som är ett komplicerat dragspel att dra upp när man cyklar. 
I kommunens informationstidning, Lomma aktuellt, till oss boende, presenteras den senaste cykelnyheten från socialförvaltningen. 
Stort uppslagen. 
En parcykel som man skriver, ”ska göra livet lite rörligare och roligare för personer med olika funktionshinder”. 
Visst en bra grej, men jag hade nog förväntat mig lite mer krut i Lomma som Sveriges bästa cykelkommun. 
En parcykel. 
Tablå.

Inga kommentarer: