tisdag 2 oktober 2018

Jag fick ett riktigt brev med posten

Än lever den gamla postdiligensen. 
Förvånad sprättade jag upp brevet från Ann Gerd i Sollefteå. 
Brev från Lappmarken, stod det längst upp till höger. Kändes nästan 100 år gammalt. Så dikten som slog emot mig som en viskning från en annan tid: 
SOM FÖRUT 
Milan hostade till 
och slog. 
Kolarn ramlade i 
och dog. 
Inte en kota 
blev kvar av karn. 
Käringen med 
sina nie barn 
tvangs av nöden 
på socknen ut. 
Annars var allt 
 som det var förut. 
(Ur I Torparskogen, av Helmer Grundström (1904-1986). 
Helmer Grundström.
En av mina två favoritpoeter. 
Den andra är Helmers kompis, Nils Ferlin. 
Kan inte bli så mycket bättre. 
Brevet från Helmer Grundström-sällskapet. Där är jag medlem. Vilket jag helt glömt. Andra sidan tar det tid med postdiligensen. 
Helmer på en ljuvlig bild här nedanför. 
Vi är i alla fall några som vårdar hans minne.

Inga kommentarer: