lördag 13 oktober 2018

Handelskriget: Hallå! Var är mina kalsonger?

Det gäller hänga med. 
Vara modern. Bygga socialt nätverk. 
På nätet. 
Handla på samma nät. 
Wish och swisha och Klarna och Paypal. 
Väldigt många äldre i min ålder har hamnat i en Internetdimma. Jag kan emellertid skryta med, att jag var tidigt ute och handlade på nätet. 
Redan i början av 2000-talet handlade jag en jultomte som satt och gjorde tvåan på ett utedass. 
På auktionssajten Tradera. 
På den tiden något väldigt okänt. Det var i stort sett jag och Gustafsson i Krylbo. Så många fler var vi inte. 
Snart tjugo år senare har näthandeln exploderat. Kinesiska Wish är hur stort som helst. Efter den där jultomten har det mest blivit lite varor från Netonnet, för min del. Fungerar alldeles utmärkt. Leveransen snabbare än blixten. 
Nu var det tid ge sig in i den kinesiska djungeln. Wish. Fast först fick jag testa i den lilla skalan. Ja, se om det funkade. 
I mitten av september beställde jag fyra par kalsonger-se löpsedeln-för 122 kronor på Wish. Det tyckte jag var billigt. 
Räkningen från Klarna kom snabbare än Bolt rev av 100 meter. Här ringde en varningsklocka. Den skulle betalas senast den 11 november. 
Lång tid. 
Nu förstår jag varför. 
Några kalsonger har ännu inte dykt upp. Vi har ändå snart avverkat halva oktober. Tiden rinner iväg. 
Har mina kalsonger fastnat i handelskriget mellan Kina-USA? 
Kanske ligger och vilar till sig, på en postterminal i Kalmuckien? 
Vad vet jag. 
Jultomten som satt och sket på ett utedass, kom i alla fall snabbare än julafton, så det så.

Inga kommentarer: