torsdag 11 oktober 2018

Brittsommarens badpojke: Lommabon Roland, 69 år

Roland gör tummen upp för ett bad i brittsommaren. 
Torsdagen den 11 oktober bedövades Lomma av ett ljuvligt väder. Det var som den fantastiska sommaren som vi haft, återvände för en sista hälsning innan vinterns köld brakar över oss. Jag tog min el-skoter för en inspektionsrunda ner till badet vid Lomma hamn. Många satt och njöt av solens strålar. 
Den f d brevbäraren, Roland, tog som vanligt ett dopp. 
”13,5 grader i vattnet. Hur skönt som helst. Jag brukar bada tills det kryper under tio grader,” säger han och värms av upp av den slösande solen. 
Längre ut vid den lilla badbryggan satt Birgitta från Hjärup och Kerstin från Lund. De som badpojken Lommabon Roland, likt ett gammalt fint årgångsvin. 
”Vi brukar åka ut till Lomma och bada. Det var riktigt skönt i vattnet,” fyller mina badflickor i med. 
Hur längre får vi då behålla brittsommaren? 
Jag kollade in SMHI:s prognos för Lomma. 
Räkna med fint badväder i alla fall över söndagen också. 
Sedan får vi se. 
Tack för ni ställde upp, Roland, Birgitta och Kerstin. 
Ni gjorde min dag.
Brittsommaren gjorde resten. 

Inga kommentarer: