onsdag 12 september 2018

Sverigedemokraterna upp till bevis i Lomma kommun

Visserligen gör ordföranden, Jimmy Ringström, tummen upp för Sverigedemokraterna i Lomma. 
Frågan är om det räcker. 
Spåren av de tidigare insatserna från Sverigedemokraterna i det kommunalpolitiska livet i Lomma förskräcker. 
Efter valet 2010 fick partiet två mandat i fullmäktige. Stolarna stod tomma under hela valperioden. Det kostade oss skattebetalare 82 579 kronor. 
Lommas dyraste stolar. 
Till ingen nytta. 
Trots detta fick partiet ytterligare ett mandat i kommunfullmäktige i valet 2014. Jag illustrerade det på bloggen med tre tomma hattar. 
Inte någon gång har partiets företrädare varit upp i talarstolen. Några motioner har man inte lämnat in. 
Sverigedemokraterna i Lomma har fått 28 035 skattekronor i kommunalt partistöd för 2015 (6675 kronor i grundstöd och 21 360 kronor i mandatbundet stöd). Det är endast ett år det. Uppgifter jag fått från Lomma kommun, skrev jag i ett tidigare blogginlägg. 
För den obefintliga insatsen i det kommunalpolitiska livet, belönade valmanskåren i Lomma i årets val partiet med fem nya mandat i fullmäktige. 
Partiet har också helt nya kvastar under ledning av Jimmy Ringström. Fem nya stolar och ingen som har någon erfarenhet av det politiska livet. 
Tänk när hundratals kilo med kommunala handlingar på dötråkig byråkratisvenska, börjar rasa in? 
Det blir tuffa papper ta sig igenom. Torrare än Saharaöknen. Jag vet. För i mitt oändligt spännande journalistliv, har jag tuggat mig igenom 10 000-tals hopplösa trötta handlingar som aldrig vill ta slut. 
”Det blir givetvis en utmaning, men det måste gå det med, säger en förhoppningsfull, Jimmy Ringström, till mig. 
Den som lever får se. 
Undrar just över hur löpsedeln ser ut till valet 2022?

Inga kommentarer: