tisdag 4 september 2018

Rekordmånga förtidsröstar i Lomma

Vid det senaste valet 2014 förtidsröstade 30 procent av befolkningen i Lomma kommun. Det blir enligt Valmyndigheten 4679 som förtidsröstade. 
Idag-tisdag-förtidsröstade jag själv i Lommas kommunhus. Självklart ställde jag frågan till valmottagaren, om det var många som förtidsröstade. 
”Ja, hur många som helst. Vi räknar med minst 50 procent. Det blir rekord,” fick jag till svar. Där ser man. 
Allt fler väljer alltså förtidsrösta. 
Även sådana som jag som är hemma på söndag, själva valdagen. Varför valde jag då att förtidsrösta? 
Jo, av den enkla anledningen, att det var skönt få det gjort. Min röstning kan ändå inte påverkas av återstående valdebatter. 
Det är rörigt nog som det är i den svenska politiska ankdammen. Förmodligen är det fler än jag som tänker så. 
Vid det senaste valet hade Lomma, om jag minns rätt, ett av landets högsta valdeltagande med 92, 86 procent. 
Kan möjligen varit det högsta siffran. 
Det är något att vara stolt över. 
Hög tid friska upp våra minnen om hur valet slutade 2014 i Lomma kommun. Här följer valet till riksdagen, landstingsvalet och valet till kommunfullmäktige 2014 (Valmyndigheten). Kolla in hur Lommaborna röstade då:

Inga kommentarer: