lördag 1 september 2018

Lommas kommunhövding lägger av fjäderskruden-tack och adjö Anders Berngarn

Löpsedlarna här ovanför, är endast en liten bråkdel av alla löp som jag snickrat samman efter möten med Anders Berngarn (m). 
Tills igår var han kommunhövding i Lomma kommun. 
Idag har han lagt av fjäderskruden. 
Lämnat posten som kommunalråd efter nio intensiva år. 
Kallas för herr Berngarn. 
Det blir säkert en omtumlande upplevelse för Anders Berngarn. 
Jag saknar honom redan. 
Anders har under alla år med friskt humör ställt upp på mina galenskaper. Löpsedlarna toppats med än det ena tokeriet efter det andra. 
Aldrig någonsin har han klagat. 
Han har som jag. Kört på, full fart framåt. 
Mina vinklingar har mellan varven känts lite väl grova. Anders Berngarn har bara skrattat åt galenskapen. 
Människan har nämligen humor kombinerat med ett gott skratt. Ja, jo...jag kommer sakna honom. 
Jag har under mitt olidligt spännande journalistliv träffat otaliga kommunhövdingar-från norr till söder. Det brukar mest vara allvarliga män. 
Så var det förr i tiden. 
Alltid män. 
Tyngda av kommunala problem som de inte tyckte var något att skratta åt. 
Tråkmånsar. 
Inte Anders Berngarn. 
Han bar sin fjäderskrud som kommunhövding med högburet huvud, fast med den pojkaktiga glimten i ögonvrån. 
För Anders Berngarn är som jag. 
Fortfarande en pojke bland allvarliga män och kvinnor med, för den delen. 
Tack för nio roliga år, Anders Berngarn. 
Egentligen borde jag synat dig i sömmarna. 
Den journalistiska biten får vi ta en annan gång.

Inga kommentarer: