söndag 9 september 2018

I sista valminuten: Kommunismen gror i ”rika” Bjärred

Vänsterpartiet eller kommunisterna som jag föredrar kalla partiet, har aldrig haft något större fotfäste i Lommas kommunalpolitiska liv. 
Det illröda partiet har i stort sett varit utraderade. Kvävda av den massiva borgerlighet som råder i kommunen. 
Så då till årets val. 
Där har man för ovanlighetens skull, valt gå fram med en egen vallista till kommunfullmäktige. Inget fel i det. 
Vi lever i en demokrati. 
Sedan får man tycka precis vad man vill om den saken. 
När jag studerar namnen på deras vallista, häpnar jag över att ca 70 procent hör hemma i Bjärred, av alla platser. 
Det är där det bor flest miljonärer i Lomma kommun. 
En villaidyll.
Drygt en halv mil norr om centralorten Lomma.
Bjärred.
Nästan med ett sagoskimmer över sig. 
Nu visar det sig att kommunismen i all tysthet funnit en fristad mitt i ett kompakt moderatfäste. Inte konstigt jag kommer tänka på Tage Danielsson och Per Åhlins underbara filmklassiker om Karl-Bertil Jonssons julafton. 
”Jag har närt en kommunist vid min barm.” 
Bara en sådan sak. 
Önskar er alla en trevlig valdag.

Inga kommentarer: