fredag 10 augusti 2018

Minnesbilden från Auschwitz som aldrig släpper

Idag hade jag tänkt skriva om ovädret som drog in över Lomma straxt efter midnatt. Avslutades med en åskknall som fick sängen nästan att lyfta. 
Så blir det inte. 
Upptäckte att SVT2 sänder den tyska filmen, Naken bland vargar, sent i kväll. 
Den handlar om fångar som hittar ett litet levande barn i en resväska i koncentrationsläget, Buchenwald. 
Genast dyker det upp en stark minnesbild, jag själv har av ett litet barns resväska som jag fann i en förfärlig monter i utrotningslägret Auschwitz. 
Petr Eisler-se bilden på löpet-hette den lilla gossen som blev avrättad av nazisterna. 
Avskyvärt.
Minnesbilden sitter i mitt huvud för alltid. 
Återkommer jämt och ständigt. 
Jag forskade/forskar i familjens öde. Skrev om det på bloggen 2010. Fick en väldig respons. Fast mycket kvarstår innan målgång. 
Förstå mig. 
Vad är då ett litet oväder med skyfall och åska mitt i natten mot min resväska i Auschwitz? Ingenting. 
När Sydsvenskan skrev om mig i veckan, nämnde jag också resväskan som ett alldeles speciellt blogginlägg bland mina över 4200 inlägg sedan starten i juli 2008. 
Jag har så här långt fått fram en bild på pappan, Erwin. Däremot saknar jag en bild på mamman, Hana eller Hanna. 
Hela familjen blev avrättade.
Jag har handlingar. 
Det räcker inte på långa vägar. 
Vet du något? 
Hör av dig till mig. 
Jag finns inte minst på Facebook. Kontakta mig. 
Här nedanför bilden på sonens resväska och så då pappan, Erwin. Bilden på pappan fann jag i Prag i Tjeckien. Hjälp mig vidare. 
Jag letar efter familjens historia i Prag innan nassarna tog över landet under andra världskriget. 
Hör av dig. 
Om du har något att berätta. 
Jag är idel öra.

Inga kommentarer: