söndag 19 augusti 2018

MFF-Hugos premiärmål i allsvenskan -finare än snus!

Det är något extra få debutera i MFF i allsvenskan och bli premiärskytt. Det var precis det den 19-åriga mittbacken, Hugo Andersson, gjorde i lördagens match mot Trelleborgs FF. Redan efter två minuters spel smällde nykomlingen in 1-0 till MFF. 
Det hör absolut inte till vanligheten. Fast det inträffar lite då och då. Oftast går det  många år mellan händelsen. 
För Hugo räckte två minuter. 
Sedan pang. 
I mål. 
Nu ska jag sätta lite extra press på ynglingen. 
På rak arm kan jag räkna upp tre riktigt stora MFF-legendarer som också blev premiärskyttar i sin MFF debut. 
Bosse Larsson som den 8 maj 1962 debuterade i en match mot brasselaget, Flamenco, på Malmö Stadion. Redan efter 20 sekunder smällde han in 1-0 till MFF. Bosse var 18 år och jag glömmer det aldrig. 
Jodå, jag var där. 
Bosses resa till stjärnorna kunde börja. 
Nästa minne är jag osäkert på, men ändå en målspruta av rang. 
Jag väljer ta med honom ändå. Därför jag tyckte så mycket om Lasse. Både på som utanför planen. En gentleman.
Lasse Larsson. 
Han var enastående i sitt slag. 
Mr HatTrick, kallades han för.
Fick Tipstjänst hattar för besväret.
Det blev många.
Innanför straffområdet var Lasse obeveklig. En av mina verkligt stora favoriter. Tyvärr avled han 2015, endast 52 år gammal. 
Sedan har vi då Daniel Andersson. 
Hans debut i allsvenskan är minnesvärd. 
Det är 1990-tal. Alla talade om Roys andra påg. En sällsynt pärla. Storebror Patrik var redan en etablerad stjärna med ett VM-brons. Daniels talang ansågs större än broder Patrik. 
MFF-debuten i allsvenskan minst sagt lyckosam. 
Daniel avlossade en rökare i krysset från 25-30 meter. Glömmer kanonen aldrig. Så, Hugo Andersson, känn ingen press. 
Du har hamnat bland idel ädel fotbollsadel. 
Det fixar du.

Inga kommentarer: