lördag 18 augusti 2018

Lördagsgodis åt fel håll: Lommabor fick kallbad i duschen

Ni vet hur det är. 
Du vaknar på morgonen. 
Sömndrucken. 
Klibb i ögonen. 
Gäspande släpar du dig in i duschen, för den vanliga triviala morgontvagningen. Inget märkligt med det. 
En procedur många människor med mig gör varje morgon: dels för vakna, dels för skölja av nattens kroppsliga odör samt för fräscha upp sig inför dagens vedermödor. 
Du skruvar på vattenkranen i duschen. 
Alltid inställd på din favoritvärme. 
Du får i stället ett rejält kallbad över dig. 
Isigt vatten. 
Visserligen har sommaren varit ovanligt het, men en iskall dusch på morgonkvisten är föga uppmuntrande. 
Du som brukar sjunga i duschen, svär plötsligt som en borstbindare. Du som aldrig tar en ton, följer samma spår. 
Så hade vi det hemma hos oss i morse. 
”Förmodligen någon som grävt av en kabel,” tänker jag. 
Det har hänt förr i Lomma. Allt byggande har nämligen sitt pris. Kollar Lomma kommuns hemsida. 
Finner ingenting. 
Ringer Flax som är hövding i min bostadsrättsförening. 
”En pump har stannat i vårt pannrum,” förklarar en något stressad hövding för mig. Jourtjänsten larmad. 
Snart nog kan vi åter börja sjunga i duschen, Gott Folk. 
Allt har sitt pris efter ett överraskande kallbad på morgonkulan. 
Tålamod är ett annat pris. 
Det har jag.

Inga kommentarer: