tisdag 31 juli 2018

Lommaborna slog en bugg i ökenhetta-alla överlevde!

Solkurvor stoppar tågen. 
Djuren får nödslaktas. 
Bönderna skördar mest smått skräp. 
Det är ingen hejd på vad den unika sommaren 2018, kan ställa till med. Fast i Lomma snurrar Dansveckorna vidare på Amfiteatern vid Strandängarna. 
Inget kan stoppa folk från att dansa i solen. Arrangörerna bakom projektet står föreningar i Lomma samt då Lomma kommun. 
Årets Dansveckor har fått en jackpott rent vädermässigt.  Vädret har fått spader.
I går kväll tog jag mig dit. En kort bit från mitt hem. Allt för kolla in Dans i sommarkvällen med just dansbandet Ingvar Fasth’s orkester. 
Det var 30 grader i skuggan. 
Över dansbanan flödade solen som en brännande manet. 
Ni förstår själva. 
Det var som dansa i ökenhetta.
 ”Första gången jag får spela i ett spa,” som en av musikerna påpassligt fick till det. Gitarrsträngar glödde.
Medelåldern kan sägas mycket mer övre än under, om Herrskapet förstår vad jag menar. Det var foxtrot, vals på mors vis, bugg och mycket annat.
 "Svettigt? Det kan Rockbäck räkna med." 
 Jag måste få säga. 
Jag blev väldigt imponerad av Lommaborna. 
Hur orkade människorna? 
Dans är till för sprida glädje. Det var så jag kände när jag tog mig hem till min kokheta vrå i livet. Medborgarna hade verkligen roligt. 
Påminde faktiskt en hel del om en kväll i Folket Park för 50-60 år sedan. Folket var i stort sett det samma som på den tiden. 
Och inte minst viktigt: alla överlevde ökenhettan. 
Tack för det. 
Om jag dansade själv? 
Nä, då hade det fått ringas 112.

Inga kommentarer: