måndag 2 juli 2018

Inför Sveriges VM-match: Bara en sak för ögonen

Jo, så är det. 
Jag har bara en sak inför ögonen. 
Schweiz. 
Inte ens alptopparna lockar. För inte tala om deras svindyra klockor som Breitling. Deras choklad innehåller också för mycket choklad, så det så. Utom då Toblerone som är väldigt gott. Gökur gillar jag också. 
Och när folk joddlar. 
Kompis Leif Georgs hustru Ingegerd är en jävel på joddla. 
Då ryser jag av välbehag. 
Om jag varit i landet? 
Visst har jag det. 
I en annan tid jagade jag Ingemar Stenmark bland alptopparna med snökedjor och annat elände. 
En annan gång tog jag tillsammans med familjen en fika i bergmassiven: två läsk, två kaffe samt fyra torra bullar. 
Den fikan gick på en mindre folkpension. 
Landet är dyrt. 
Nej, det jag har inför ögonen är tisdagens åttondelsfinal i VM mot Schweiz kl. 16.00. Två lag med ungefär samma taktik brakar samman. 
Landet från hornmusikens land har aldrig varit någon favoritmotståndare. De har som jag tidigare skrivit om ställt till det för Sverige. 
Om jag ska tippa matchen? 
Nja, jag får sova på saken. Stirra in i deras flagga som jag alltid rör samman med Röd Korset. Janne Andersson får väl sätta ett plåster på såret, om vi åker på en biscuit salé (smällkaramell, ungefär).

Inga kommentarer: