måndag 23 juli 2018

Exklusiva bilder på dammrensning i Lomma-nu stinker det igen

Nedersta bilden här ovanför ser idylliskt ut. Den är från helgen. Den översta bilden från samma plats den 4 mars 2009, är något helt annat. 
Dammarna vid Havsblick i Lomma luktade apa för snart 10 år sedan. Stanken vidrig från det stillastående vattnet i dammarna. 
De boende klagade. 
Kommunen beslutade om dammrensning. 
Ett tungt och skitigt jobb i stanken. 
Nu kan jag konstatera, att samma vidriga lukt börjar stiga upp från dammarna. Vid 22-tiden i går kväll kom också en luktstöt in genom vårt öppna fönster. Ja, jag bor sedan 1987 en bit bort från de konstgjorda dammarna. 
Jag har så att säga, följt hela resan. Från ax till limpa som gång efter annan visat sig bli ett dåligt bak.
Redan i slutet av 1990-talet rensades dammarna för första gången. Då i mindre skala. Vattnet på den tiden släpptes in direkt orenat från Höje å. Det resulterade att dammarna slammade totalt igen. 
Ett nytt slutet system installerades. 
Dessutom planterades in karpar. Fisken skulle fungera som renhållningsarbetare. De mäktade inte med uppgiften. 
I mars 2008 var det så tid igen. Ny och massivare dammrensning. Dessutom satsades det på en säkrare reningsmetod.  
Då fick karparna för lite syre och dog fram på sommaren 2009. Ännu en gång ett nytt tänk.  Nya karpar planterades in.
Ytterligare tio år senare, alltså i år 2018, börjar samma stank stig upp från dammarna. Jag känner så väl igen lukten. Snart tid för ny dammrensning. 
Här följer en unik bildkavalkad från rensningen 2009 som avrundas med en bild från den gångna helgen. Den ser idylliskt ut, men det börjar åter lukta apa, sanna mina ord. Dammrensning nästa steg? 
FOTNOT. Det är jag själv som tagit bilderna. Dammröran har alltså inte ett dugg med den s k klimatförändringen att göra. Även om Miljöpartiet känner ett sug.

Inga kommentarer: