onsdag 11 juli 2018

Dansbanan på plats: Här laddas för Lommas dansfest i tre veckor

Jag körde in på Strandängarnas sönderbrända gräs som är Lommas Amfiteater. En stillsam idyll alldeles vid kanten av Öresund. 
Hit brukar sällan några soldyrkare söka sig. Varför vet jag inte.
Det är ett ställe för kontemplation: en stund med dina ensamma tankar. 
Då ser jag tältet och något som ska föreställa en dansbana. Lommas föreningsliv med kommunen i spetsen, har börjat förberedelserna för Dansveckorna. 
Bakom tältet en rad bajamajor som ser ut be om ursäkt att de finns till. Ingen levande människa syns till. Annat blir det på lördag. 
Då drar tre veckors dansande igång. Förvandlar den stillsamma idyllen till en sprakande fest. När jag kommer hem tar jag fram en bild från den 21 april i år, senast jag besökte Amfiteatern. Våren ägde platsen med en formidabel grönska-se bilden till vänster här nedanför. I dag är samma plats-bilden till höger-sönderbränd av en rekordsommar. 
Hela dansfestens program hittar du HÄR på kommunens hemsida
Det blir något i hästväg. 
En oslagbar sommarfest. 
Bara torkan håller i sig.
(förlåt alla bönder) 

Inga kommentarer: