torsdag 28 juni 2018

Mexiko-Sverige: Så mycket fick jag i vinst för en femtiolapp

Hur kan man vara så korkat, att man sätter 50 riksdaler på att Sverige skulle slå Mexiko med 3-0? 
Det är en berättigad fråga, så här dagen efteråt. Sverige spöade helt överraskande Mexiko med just 3-0. 
Jag är lika förvånad som du, att jag tippade rätt resultat på Svenska Spels Matchen. 
Nu hör det till saken: jag kan lite mer om mycket, när det gäller VM-turneringarna i fotboll. Från Uruguay 1930 till dagens VM-fotboll borta i Ryssland. 
Det borde ändå inte hjälpa mig ett dugg. Lite då, kanske. För någon spelare är jag definitivt inte. 
Skulle alla spela så obefintligt som jag, hade Svenska Spel gått i konkurs för flera år sedan. Sanningen är så enkel som så: jag är nog en liten sömmerska. 
Det vilar lite av ett sömmersketips över min vinst. På något annat vis kan jag inte förklara det. Första gången jag satte spiken var VM i solen 1994. Den gången spelade jag en tjuga på 4-0 till Sverige mot Bulgarien. 
Blev genast idiotförklarad av den snälla omgivningen. Den gången kvitterade jag ut närmare 1800 riksdaler. 
Hur mycket det blev denna gången? 
Jo, två Birgit Nilsson, två Ingmar Bergman och en Astrid Lindgren samt några kronor till. Alltså 1434 riksdalar. 
Rätt bra betalt på en femtiolapp. 
Jag köpte frallor på Lomma Hembageri för att fira. 
Roligare än så är jag faktiskt inte.

Inga kommentarer: