lördag 16 juni 2018

Lördag: Mumma för fotbollsälskare

VM i fotboll är alltid en lååång julafton för mig. Godis serveras varje dag i TV-soffan. Det finns orsaker till min hängivenhet. 
Jag var med redan 1958, då Sverige fick stryk mot Brasilien i finalen på Råsunda (2-5). Såg givetvis matchen i en flimrig tjock-TV.  
Dimma var det också i Connys mörka TV-rum. Gubbarna stormrökte pipa, cigarrer och cigaretter.
I 90 minuter.
Älskade minne.
I verkligheten såg jag VM-matchen mellan Västtyskland-Argentina på Malmö Stadion. Corbatta ger Argentina ledningen med 1-0 redan i tredje minuten. Sedan kvitterar yttern Rahn. Centertanken, Uve Seeler, gör 2-1 för tyskarna och Rahn fastställer slutresultatet till tyskt seger med 3-1 i andra halvlek. 
Det var 31 156 åskådare på plats. Än i denna dag publikrekord för fotboll i Malmö. Jag var 12 år och en av dessa åskådare. 
Sådant bränner sig fast. 
För alltid. 
Därför är VM i fotboll alltid en lååång julafton för mig. 
I dag-lördag-sänds fyra matcher med start kl. 12.00 och den sista matchen kl. 21.00 i kväll. Det blir VM-frossa i min TV-soffa som bör vara glödhet till måndag, då Sverige spelar sin första match i turneringen mot Sydkorea. 
Det blir ingen lätt uppgift, för Jannes pågar. 
Glöm inte att det var Sydkorea som slog ut Argentina från VM 2002. 
Jag ryser. 
God Jul.
Kompis, Leif Georg Christoffersson, sedan Henry Thillbergs (MFF) tid, bygger på fotbollsgodiset: 
”Lägger vi till andra halvlekarna från superettan och damallsvenskan, så kan vi idag se fotboll tolv timmar i sträck.” 
Se där-lite påskgodis på slutet också.

Inga kommentarer: