torsdag 7 juni 2018

(Avsnitt 1) Lomma: Om kriget kommer går det åt helvete-vi testade ett skyddsrum

Ni har säkert som jag fått broschyren, om krisen eller kriget kommer, i er brevlåda. Den skall om inte rädda våra liv, så i alla fall göra hädanfärden så skonsam som möjligt. Jag bestämde mig för testa verkligheten. 
Ja, om det skulle bli skarpt läge. 
Jag lämnade pappersprodukten från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB), och gav mig ut i verkligheten. 
Ordföranden i min bostadsrättsföreningen, Flax, larmades. Visserligen håller han på Landskrona BOIS, men är en bra grabb för det. 
Jag bad honom öppna upp skyddsrummet. Det är alltså dit vi några hundra vettskrämda personer ska springa vid skarpt läge. 
Det visade sig att skyddsrummet var ett förråd för de boende. Packat med alla tänkbara otänkbara prylar. 
Resväskor.
Kläder.
Julpynt.
De boendes ägodelar i lådor. 
Trångt om saligheten.
”Hur ska alla få plats här,” undrade Flax förvånat och jag kunde inte annat än hålla med. Längst in hittade vi ”krigsmaterialet” som vi inte visste ett dugg om. 
Jo, en hacka och en spade.
Vapen?
Stora obegripliga bruna tunnor. 
Förseglade. 
Låddor med filter.
En vattenkran i all sin ensamhet. 
Vi fattade inte ett barr. Allting helt obegripligt. 
”Har inte pappersmyndigheten, MSB, informerat dig som ordförande i föreningen,” frågade jag lite försiktigt, med tanke på om kriget kommer. 
”Nej, ingenting. Jag vet ingenting alls om dessa prylar.” 
Flax lika förbluffad som jag. 
Vi fick en känsla av att om nu kriget kommer-bevara oss väl-går det åt helvete med besked. Vi bestämde oss för att inom en snart framtid öppna upp en av de där mystiska förseglade bruna tunnorna. 
Vad döljer sig? 
Kommer på bloggen. 
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) har gått vilse i pappersproduktionen. Verkligheten blev till en makaber upplevelse.
Flax och jag tittade på varandra. Vi kunde inte annat än skratta. Allt var så galet som det någonsin kunde bli.
Rena rama Monty Python-sketchen. 
Fast i verkligheten.
Hörde MSB det? 

Inga kommentarer: