tisdag 26 juni 2018

Jimmy Durmaz och mitt skägg-lika som bär

Nja, lika som bär vet jag inte. 
Jimmy Durmaz är född i Örebro och jag i Uppsala, 17 mil bort. 
I Sverige. 
Därmed är både Jimmy och jag svenskar. 
I det fallet är vi i alla fall lika som bär. 
Jimmy är också flera tusen gånger bättre på sparka till en boll, än vad jag var. Där är vi inte alls lika som bär. 
Numera är jag en gammal gubbe som drömmer om få lira boll i landslaget. Jimmy inte bara lirar boll i blågult, han är också en professionell fotbollsspelare utomlands. Jag dribblar fortfarande i drömmarnas värld. 
Lika som bär är vi i alla fall med våra skägg. 
Jag lät mitt växa över alla bredder 1985. 
Fyra år före Jimmy Durmaz föddes i Örebro. 
Jimmy är vårdad i håret. Det var inte jag 1985. 
Både hår och skägg växte vilt. Jag såg ut som en vildman från storskogen, medan folk mest tog mig för en indier eller arab. 
Jag är säker på att de rasistiska påhoppen på Jimmy beror på hans skägg. Inte den irriterande förlusten mot tyskarna. Några tusen nötter tog chansen. 
Jimmy mordhotades.
Rasistiska påhopp i mängder.
Är ni inte riktigt kloka?
Därför funderar jag över odla skägg igen. 
Fast lika som bär händer inte igen. Snarare är det väl så, att jag kommer se ut som en jultomte. Alltid skulle det reta någon idiot på sociala medier. 
PS: Det är jag till vänster på bilden här nedanför. Mäktigare skägg än Durmaz till höger.

Inga kommentarer: