lördag 23 juni 2018

Granen

Den svenska skogens konung är inte älgen utan granen. Gran-Sverige börjar i norra Skåne. Sprider sig sedan som ett täcke med barr ut över hela Svea Rike. 
På bilden står mina småkillar och studerar sin egen väldiga gran hemma på tomten i Dalby, Den plockades som ett skott av pappan (min son) i de dalsländska skogarna för många år sedan. 
I den skånska myllan växer granen från Dalsland så det knakar i dess stam. Årsringarna blir för stora. 
Därför ser vi sällan granskog i Skåne. Virket inte det allra bästa. 
Utom i Påarp utanför Helsingborg. 
Där föddes den svenska mittbacken, Andreas Granqvist 1985, med smeknamnet Granen. Det visar sig att denna viktiga kugge i dagens svenska landslag i VM mot Tyskland består av unga årsringar med seg kåda. 
Förstå då varför Jonathan och Samuel står och tittar beundrande på granen hemma på tomten. Det är granen som ska styra och ställa, bryta, ryta och visa att den svenska skogen biter. Han ska bevisa att visst funkar granen mer än som julgran i Skåne. Det ska även tyskarna få känna på, i dagens ack så viktiga match. 
Tips. 
Kompis Koppen 1-1 , min hustru Anna-Lena tror på svensk vinst med 2-1 och jag själv tippar 3-2 till Sverige. 
”Det är till ta i”, kvittrar hustrun. 
”Gå till svenska spel och sätt in en 50-lapp. Du blir rik.” 
Koppen som spelar på hästar, vet vad han talar om.
Ja, då gör jag väl det. 

Inga kommentarer: