torsdag 17 maj 2018

Ost-Lars med Lommas populäraste ost-inte raketost, precis

De Rotterdamsche oude. 
Där har ni den. 
Lommas populäraste ost. 
Osten har fått mogna i minst 36 veckor på massiva träplankor hemma i Rotterdam, Holland/Nederländerna. Eftersmaken fantastisk. 
Små saltkristaller smälter på tungan och skickar smaklökarna till sjunde himlen. 
Jag vet. 
Lars lät mig provsmaka osten. 
Ack ja, himlens portar öppnade sig över Centrumtorget i Lomma. 
”Den osten säljer jag mest av till Lommaborna. En fantastisk ost,” berätta Lars som jag kallar för Ost-Lars. 
Han bor själv i Lomma. 
Ni har säkert sett Lars med sin lilla mysiga hatt på huvudet i sin ostvagn som brukar stå på Centrumtorget torsdagar och lördagar. Den har blivit något av mitt eldorado, ostälskare som jag är. 
Här kan jag stilla mitt begär av de läckraste av läckra ostar. För inte tala om De Rotterdamsche oude. 
Tid för avrundning. 
Det blir med däremot med en riktig rökare till korv. Den går verkligen inte av för hackor. Kan varmt rekommenderas. 
Om man gillar rökt korv, vill säga.

Inga kommentarer: