torsdag 3 maj 2018

Malmö FF har ledningsproblem

För en utomstående ter sig ovanstående fyrklöver helt obegriplig. Därför tar vi det från början. Först tänkte jag som alla andra. 
MFF:s spel har gått i baklås. 
Det är håglöst. 
Ingen spelglädje. 
Märks tydligast på Carlos Strandberg som inte alls mår bra. 
Efter senaste förlusten mot Kalmar FF, skäller också veteranen, Safari, ut Gud och alla. Stämningen i truppen nere på noll. 
Det talas om spelsystem hit och dit. 
Inget fungerar ändå. 
Jag börjar misstänka att problemet är tränaren Magnus Pehrsson. 
I veckan lyssnade jag på Lars Lagerbäck i samband med Champion League matchen mellan Real Madrid-Bayern München. 
En av de bästa fotbollsmatcher jag någonsin sett. 
Lars berättade att när Jupp Heynckes tog över som tränare för Bayern var det en klubb i kris. Starka inre grupperingar. 
Gamla stjärnspelare som lagt av, styrde och ställde med både klubben och laget. Bayern München en klubb i kaos. 
Heynckes satsade först och främst på få ordning och reda på laget utanför planen. Han städade bland annat ut de som helt enkelt inte hörde hemma i föreningen. Jag är säker på Heynckes använde sig av den s k Wheeland modellen i fem steg. 
En livscykelmodell med inslag från andra modeller inom grupputvecklingsområdet. Susan Wheelans modell IMGD (Integrated Model of Group Development) om arbetslags utveckling och mognad, har vunnit stor mark inom gruppsykologin i Sverige (Wiki). Används flitigt av både företag och myndigheter. 
Helt enkelt få gruppen att fungera som ett team. 
Det är denna biten som brister hos Magnus Pehrsson. 
Vilken utbildning har MP i avancerad gruppsykologi?
Förmodligen ingen. 
Däremot ägde Åge Hareide kunskapen.
Jag kan ha helt fel i mina antagande. 
Jag kan också ha helt rätt. 
Vi får se hur det slutar mot Djurgården i kväll. 
Min fyrklöver på löpsedeln är hur som helst mycket intressant. MFF befinner sig i den röda punkten-se bild här nedanför. 
Problemet är att Magnus Pehrsson inte vet hur man tar sig ur denna förödande punkt. Där hjälper ingen taktik på planen.

Inga kommentarer: