söndag 6 maj 2018

Analys från Lommabo: Konfirmationen viktigare än någonsin

Jag har varit på konfirmation i Lomma kyrka. Mitt första barnbarn konfirmerades. Det blev till en omtumlande positiv upplevelse. Ljusår från min egen konfirmation i Pauli kyrka i Malmö för 58 år sedan. 
Jag möttes av sång och glädje. 
Ett välsmakande program under ledning av konfirmationsprästerna, Oscar Styf och Karin Riberth, ungdomsledarna samt kyrkomusiker, Bengt Wittje. En perfekt blandning av psalmer och modern sång och musik. 
Vid konfirmandernas ingångsprocession ljöd musiken från Star Wars. Bara en sådan sak. Svenska Kyrkan skriver: 
”Varje år väljer omkring 30 000 tonåringar att konfirmeras i Svenska kyrkan. Konfirmation handlar om Gud, livet och det du tycker är viktigt.” 
Svårare än så behöver det inte vara. 
Det slog mig plötsligt. 
I dag med hundratusentals om inte miljonen muslimer i landet, är konfirmationen viktigare än någonsin. Det byggs moskéer med minareter. På sina håll även böneutrop. 
I Sverige. 
Då är det viktigare än någonsin att grundbulten av svenska folket värnar den kristna tron. En kristen tro som är förbjuden i vissa muslimska länder. I andra muslimska länder lever under förtryck. 
Det är sanningens ord. 
Jag tar med mig hem när konfirmanden, Felix Brofors, sjöng Leonard Cohens världsberömda, Hallelujah. 
Felix sjöng fantastiskt. 
Jag rös. 
Tack Lomma kyrka för en fin konfirmation. 
Ett minne för livet.

Inga kommentarer: