måndag 23 april 2018

MFF-gåtan: Hur uttalar dansken Rieks sitt efternamn?

I kväll spelar MFF mot Brommapojkarna hemma. Det känns nästan som en avgörande match för MFF. Vinna eller försvinna från den allsvenska guldjakten. 
Mitt i detta spänningsbälte finns en liten gåta inbyggd: hur uttalar den danske Malmöspelaren, Sören Rieks, sitt efternamn? (bilden till höger)
Förra säsongen satte Rieks efternamn myror i skallen på Göteborgarna, då han spelade för IFK Göteborg. Varken publiken på plats, vi i TV-soffan eller TV-kommentatorerna har riktigt klart för sig. 
Nu är det så fiffigt ordnat, att vi i Lomma har en egen levande dansk ordbok, nämligen den förtjusande danskan Winnie. 
Det gör inte saken sämre, att Winnie är en sportnörd som jag själv. Winnie missar aldrig en puck när Redhawks lirar hockey, eller en boll när MFF spelar. 
Danskan bor bortom hörnet. 
Jag drog dit med min el-skoter. 
Tjoade och stod i.
Busvissla går inte längre. Tandläkaren har dragit ut för många tänder på gamlingen. 
Hur som helst. 
Till slut kom Winnie ut på balkongen. 
Hon behärskar det svenska språket några hundra gånger bättre, än vad jag fixar det danska språket. Det vill säga endast Tuborg och Carlsberg. 
Jag skrek för full hals min fråga om hur Rieks uttalas på danska. 
”Rex! 
Skrek Winnie till svar. 
”Kex?” 
Svarade jag som den idiot jag är. 
Så där höll vi på. 
Skrattade gott, gjorde vi också. 
Till slut fick vi ordning på torpet med alla x. Den levande danska ordboken i Lomma löste gåtan med Sören Rieks efternamn. 
Det var väl bra. 
Hoppas det lossnar för Kex-nä, förlåt-Rex, i kväll mot Brommapojkarna. 
Tack, Winnie!

Inga kommentarer: