onsdag 7 mars 2018

Stefan Löfven-från svetsare till USA:s president

Hur gick det till? 
Ja, det kan man verkligen fråga sig. 
Stefan Löfven-från svetsare till USA:s president. 
En f d svetsare i Vita huset skakar tass med Amerikas president, Donald Trump. 
Aldrig någonsin har Donald varit så nära svetsrök. Jag tror inte ens han har en aning om att svetsrök är skadligt för hälsan. 
Jag är tämligen ensam journalist i landet som förundras över en sådan klassresa som till och med förvandlar Leif GW Perssons klassresa till blaha blaha. Andra sidan är jag numera gammal som en hästkrake. Inte ens värd skottpengarna. Då förundras man över en sådan exklusiv resa som inte borde varit möjlig 2018. 
Det finns en och annan på den borgerliga sidan som gnisslar tänder av avundsjuka. Tänkt att få skaka hand med den förhatlige Donald Trump i Vita huset? Inte minst Carl Bildt som mer än gärna skakat tass med Amerikas presidenter. 
Det är allt tur att det inte är regeringskollegan Fridolin som sitter där i stället för Löfven. Hur skulle det se ut? 
Har ni tänkt på det? 
Nej, kunde föreställa mig det. 
Alla rapporter från mötet handlar till stor del om de förhatliga ståltullarna Trump hotar med. Det är helt okej. 
Även om det går räkna ut på förhand att resultatet mest blir bludder. 
Hur det nu gick till att en svetsare hamnade i Vita huset, har jag svårt förklara. För det är en unik resa av en svensk statsminister.
Från botten till toppen.
Då har jag inte ens plockat med Stefans Löfvens uppväxt.
Donald Trump växte upp i grädde. 
Allt serverat på silverfat.
Stefan Löfven-från barnhem till fosterbarn.
Varken grädde eller silverfat.
Stefan Löfven är säkert en begåvad karl. 
Det måste han vara.
Talar till och med engelska som en hel karl. 
Rikt begåvad, kan tyckas för att lyckas.
Annars hade han varit svetsare än i denna dag. 
Om Amerikas president, Donald Trump, har klåda på kroppen, när han lägger sig i kväll, kan det bero på svetsloppor. 
Jag säger inte att det är så. Bara att det kan vara så. 
I Sverige myser 16 000 svetsare. 
Jag med.

Inga kommentarer: