lördag 24 mars 2018

Politikerna vill styra Internet-Facebook först ut till rakning

Det är någonting som inte stämmer. Nätsajterna verkar vara utsatta för en attack. Hetast just nu är Facebook med 3 om inte 4 miljarder användare. 
Med åren har Facebook och andra sajter blivit alltmer en nagel i ögat på världens politiker. De känner de håller på tappa greppet. 
Vi vanliga dödliga, har lärt oss bli rädda för trollen i Ryssland. Troll som dyker upp var som helst när som helst på nätet. 
Bortsett från Carl Bildt, var Barack Obama den förste politikern som använde sig av nätets tjänster till presidentvalet 2008. Han fick då applåder av en förvånad politikerkår världen runt. 
Tre år senare kunde vi se hur mobiltelefonen fick sitt genombrott. Facebook blev den stora lägerelden. 
Några år senare upptäckte politikerna, att vanliga mjölkpallar till hjärnor spred sin dynga. Fast dessa är i marginalen. 
Utan att ha någon utredning att luta mig mot, anser jag att det mest är vanligt hyggligt folk som du och jag som numera härjar runt på de olika nätsajterna. 
Politikerna satte ner foten. 
Någon Vilda Västern ville man inte veta om. 
Makten tillbaka till politikerna. Lobbyföretagen runt om i världen jobbade och jobbar för högtryck.
Resultatet kan vi se:
Kina stängt 13 000 nätsajter på tre år. Andra länder följde efter. Donald Trump lanserade, Fake News. 
Sedan har det rullat på. 
I Tjeckien lär finnas ett tjugotal nyhetssajter som sprider falska nyheter och rysk propaganda. Ryssland, naturligtvis, tros ligga bakom flera av dem. 
Sanningshalten ingen som vet. 
Ett brittiskt analysföretag paketerar Facebooks användare för säljas in i politiska valkampanjer.
Facebook skottskadad?
Så där kan jag hålla på och räkna upp, tills mina fingertoppar domnar.
Vår egen regeringen har valt en mjukare linje. 
Än så länge, är kanske bäst att tillägga. 
Regeringen kallar nu in Google, Facebook och andra nätjättar till möte. På mötet kommer justitieminister Morgan Johansson (s) kräva att de snabbare tar bort olagligt innehåll från sina plattformar. Det måste också bli lättare att nå företagen om man har klagomål på innehållet, är ministerns linje. 
Det tycker jag låter vettigt.  
Lagom svenskt.
Annars råder det fullt krig om det fria ordet i Vilda Västern. 
Håll i hatten! 
Om min tankevurpa stämmer.

Inga kommentarer: