torsdag 29 mars 2018

När Herr Glassfabriken i Lomma blåste mig

Jag trodde jag hade ett ess i rockärmen. Det skulle visa sig att Anders Walterström som driver Lommas Glassfabrik med den äran, blåst mig på en nyhet. 
Så här gick det till. 
För flera månader sedan, fick jag ett tips om att Walterström hade planer på en minigolfbana vid sin glasskiosk nedanför biblioteket. 
Kunde det verkligen vara möjligt? 
Minigolfbanan skulle placeras mellan glasskiosken och Höje å. Det var själva placeringen jag tyckte verkade omöjlig. 
Ivriga små livliga barn och bollar riskerade fara i ån. 
Tipsaren mycket trovärdig. 
Det var inte Herr Glassfabriken, Anders Walterström. 
När jag ringde upp honom för få nyheten bekräftat, spelade Walterström lika förvånad som en smältande glass i Sahara. 
”Hur visste Rockbäck detta? För några sådana planer fanns absolut inte. Nej, det var inte aktuellt på något vis.” förklarade han för mig, övertygande som en Nogger är god. Så var det alltså med den nyheten. 
Det blev ingen nyhet på bloggen. 
Döm om min förvåning, när jag nu läser i Sydsvenskan i dag om att Herr Glassfabriken, Anders Walterström, lämnat in ett förslag till kommunen om att få bygga en minigolfbana, precis där jag frågade honom om för några månader. 
Det där var inte schyst lirat. 
Herr Glassfabriken blåste mig på en nyhet. 
Det gillas inte. 
Andra sidan hur bollar och livliga barn ska hindras från ramla i Höje å framgår inte. Det är faktiskt en helt avgörande fråga. 
Undrar just om kommunen vill bygga ett par meter högt plank ut mot ån. Det måste nämligen till.
Vi får se.
Glassbollen är satt i rullning. 

Inga kommentarer: