onsdag 7 februari 2018

Tiggare i Lomma attackerade mig

Tiggaren på löpsedelsbilden kallar sig Pedro. Berättar med nästan ett tandlöst leende, att han kommer från Spanien. 
Utanför Hemköp i Lomma har han enligt egen uppgift suttit och tiggt i fyra år. Bor annars i Lund. 
Längre en så kom vi inte i vårt minst hackiga samtal under onsdagsförmiddagen. Jag tog bilden av tiggaren som sa sig heta Pedro. 
Då blev han plötsligt rasande. Rusade fram mot mig som satt i min el-skooter. Upplevde det helt klart som en attack. Var beredd på få mig en smocka. Mitt läge något prekärt där jag satt. Jag valde tala lugnande med mannen som var mycket upprörd. Lovade att inte fotografera honom mer. 
Den spanske (tror jag inte på) tiggaren drog sig tillbaka till sin position utanför Hemköp. Jag upplevde det hela som mycket otrevligt. 
Nej, rädd var jag aldrig, men ytterst förvånad över mannens häftiga reaktion. Jag trodde vi kommit på talefot med varandra. 
Så var icke fallet. 
Nu förstår ni varför jag maskat mannens ansikte på löpsedelsbilden. Han vill inte vara med på bild, helt enkelt. 
Om han helt lugnt avböjt sin medverkan, hade jag respekterat honom, men inte nu genom hans agerande. Någon jävla ordning får det allt vara. 
Annars har vi inte så mycket tiggare i Lomma längre, t o m den vita stolpen utanför Lidl var tom i dag. 
Fast det räcker och blir över med en tiggare som attackerar en. Varning för den mannen är på sin plats.

Inga kommentarer: