onsdag 14 februari 2018

Det finns bara en Carlssons i Lomma-flyttar runt hörnet

Här sitter Bodil som är ett känt ansikte i Lomma efter 40 år på Försäkringskassan. Pernilla som driver Carlssons Hårmode färgar Bodils hår. 
Det är inget märkligt med det. Färga sitt hår har kvinnor gjort i alla tider. Det märkliga är att jag trodde Pernilla permanentade Bodil. 
Halva min släkt var damfrisörer. 
Jag växte alltså upp med papiljotter och hela rasket. 
Ändå gjorde jag självmål. 
Borde vetat att Pernilla höll på färga Bodils hår. 
Skäms Rockbäck. 
Jag skrev att i Lomma finns det bara en Carlssons. 
Det stämmer. 
Numera finns det hur många frisörsalonger som helst i byn. Carlssons har alltid funnits i Lomma, känns det som. 
De var med redan på den tiden Farah Dibas kluns blev hårdmode. Nu har de emellertid fått flytta. 
Alldeles runt hörnet. 
Surdegsbageriet med det konstiga franska namnet fick slå igen. De rådde inte alls på Lomma Hembageri som ligger en bit bort. 
Carlssons Hårmode har öppnat upp i lokalerna. Det blir alltså helt andra bullar i framtiden. 
Ett klart bättre läge som både Bodil och Pernilla håller med om. 
Den gamla lokalen då? 
Grannen Handelsbanken tar över. 
Ingen kul nyhet för alla banktrötta Lommabor. 
Pernilla och Bodil tittade på mig. 
Sedan log vi.
Det är som bekant Alla Hjärtans Dag. 

Inga kommentarer: