tisdag 30 januari 2018

Memoarflik: Jag var med om fotbollsvåldets premiärsmocka

Den 3 juni 1956 presenterades den första diskmaskinen för hushållsbruk på möbelmässan i Dortmund. 
Det var i stort sett allt som hände denna försommardag i världen. Jo, så var det kvalmatch till allsvenskan mellan IFK Malmö-Brage på Malmö idrottsplats. 
Jag var 9 år gammal-se löpsedel. Rätt skör efter en lång sjukhusvistelse. En hjärnhinneinflammation höll på skicka mitt unga liv, till de sälla jaktmarkerna. 
Mot alla odds överlevde jag (tack penicillinet)
Nu skulle jag piggas upp med mitt livs första fotbollsmatch. Det blev alltså kvalmatchen med 12014 åskådare på läktaren. 
Jag satt tillsammans med min anhörig vid ena långsidan med ryggen mot Malmö Stadsteater. Vid sidlinjen/innerkrets som det också kallades för. Alldeles intill planen. Man kunde nästan ta på lirarna. 
Gubbarna brukade böka en håla i kolstybben för lätta på blåsan. Upplevelsen av blåsor och matchen lever starkt kvar i mitt minne. 
Det blev allt tydligare i söndags då jag såg dödsannonsen i Sydsvenskan. Den tidigare IFK Malmö-spelaren, Sture Tarring, hade gått bort, 87 år gammal. Resten påminde mig sportjournalisternas sportjournalist, Håkan Malmström, om. 
Det var Sture Tarring som blev kapad av en sällsynt ful Bragespelare under den aktuella kvalmatchen. En supporter i hatt som satt en bit från mig, rusade in på planen och sänkte Bragespelaren med en högerslägga, säger vi att det var. 
Premiär för fotbollsvåldet. 
Tumult. 
Och jag var på plats. 
Rolfs pappa som var vakt rusade in och grep den vilt viftande supportern, så hatten for av. Den berömde domaren, Bertil Lööw, hade fullt upp innan han fick ordningen återställd. Förövaren fördes ut. 
Matchen kunde fortsätta. 
Det blev 2-2, men eftersom IFK vunnit med 1-0 i Borlänge, var IFK Malmö klara för allsvenskan. 
Vi cyklade hem till Ellstorp. 
Jag var något förbryllad över supportern i hatt. 
I Dortmund körde en hemmafru en första test med en diskmaskin. 
Det skrevs historia. 
Även i Malmö. 
Bilden från händelsen här nedanför, är tagen från Fotbollsboken. 
Roligare än en diskmaskin.

Inga kommentarer: