tisdag 9 januari 2018

Lommaliv: Tar linbanan in i framtiden

På bilden här ovanför ser ni en liten tjej med en söt rosa mössa åka linbana på en av lekplatserna i Lomma. 
Hon fyller 5 år om drygt en månad. 
Det är mitt minsta barnbarn. 
Jag tar bilden som ni samtidigt kan se i spegeln på bilden. Rätt fyndigt, om jag får säga det själv. Fast inget nytt i sig. 
Grejen med linbanan är egentligen en illustration, till vad jag har tänkt-och räknat ut. År 2084 är nämligen mitt barnbarn lika gammal som jag är i dag, 71 år. 
Vad kommer hon få uppleva i sitt liv? 
Hur ser samhället ut 2084? 
Jag tänker tillbaka på mina 71 år i livet. 
När jag var 5 år var inte mitt liv så roligt. Min pappa kramade mig både länge och väl. Lämnade mig och min mamma för en annan kvinna 50-60 mil bort. 
Skilsmässa. 
Det var mycket tårar som föll ner i förtvivlans brunn. 
Det skulle ta nästan tio år innan jag träffade min pappa igen: vi åt smörgåsbord på stadshotellet i Öregrund. 
I avskedspresent fick jag ett litet tomt fotoalbum med snäckor på som avskedspresent. Det stod Öregrund på en av snäckorna. 
Jag har kvar gåvan än i denna dag. 
Den lilla flickan med den söta rosa mössan, slipper möta samma trista öde i sitt unga liv. Mina 71 år har annars kantats av ett bra liv. Trots svåra sjukdomar med otaliga operationer: jag har fått två framgångsrika söner, världens bästa hustru. Varje kväll när vi lägger oss tackar jag henne för en fin dag. 
Mitt yrke blev journalisten med allt vad det innebär. Vi har rest en hel del. Sett många spännande platser i världen. 
Jag har under mina år fått vara med om en makalös teknisk utveckling. Människor runt omkring oss har materiellt fått det mycket bättre. Sjukvården gjort stora framsteg. Överlevnadsprocenten betydligt större i dag än det var 1946. 
Internet blev en revolution för mänskligheten. Oändligt tacksam över fått vara med om denna tekniska utveckling som jag häpnar över varje dag. 
Mobilens intåg är en annan pärla. 
Krig. 
Visst. 
Men inte på min gårdsplan. 
Tanken kommer. 
Undrar just över hur mitt lilla barnbarn med den söta rosa mössan summerar sina 71 år år 2084? 
Det är naturligtvis helt omöjligt att veta. Om framtiden vet vi ingenting om. Det skrivs färsk historia varje dag. 
Givetvis har allting gått framåt år 2084. Utvecklingen står aldrig stilla. Tekniken tagit väldigt steg till mänsklighetens fromma. 
Mobilen finns inte längre. 
Artificiell intelligens börjar redan i dag bli något vi talar om. 
Den medicintekniska biten har utrotat många sjukdomar. 
Cancergåtan är löst. 
Vatten omvandlas till el. Medellivslängden betydligt högre än 2018 (ca 80 år). Modeskaparna tittar tillbaka på millennieskiftet år 2000. 
Papperstidningar finns sedan länge på museum. 
Ja, så där kan man tänka och ändå ha helt fel. 
Man kan bli tokig för mindre. 
Krigen glömmer vi. 
Helt. 
Resan mot 2084 har börjat.

Inga kommentarer: