onsdag 17 januari 2018

Johan är Lommas svar på Don Quixote

Johan är min son som ger ut sin sjätte barnbok.
Den handlar om Rekordfarfars Snökaosrekordet som är den tredje boken i serien om Rekordfarfars bravader.
Suveräna illustrationer görs av Johanna Arpiainen.
Ingen ska inbilla sig att det är lätt och skriva en barnbok.
Det är ett enormt slit.
Normalt jobbar Johan inom Lommas skolvärld. Oftast på nätterna skriver han sina böcker. Det gäller sno till sig den tid som ges när man har en familj med tre barn. Jag-om någon-vet alltså att Johan lägger ner ett hästjobb.
Omsorgsfull textbehandling.
Blommande kreativitet.
Hängivenheten få skriva för barnen är formidabel.
Vad får han i börsen för det?
Knappt ens ett korvöre. Mest utgifter.
Jag beundrar hans kraft och mod i en bokvärld som är ytterst komplicerad. Och jävligt orättvis.
Johan gör som Don Quixote i Cervantes berömda bok: slåss mot väderkvarnarna, dag som natt.
Däremot om Johan varit en kändis, hade läget varit ett helt annat. Då hade han getts ut på ett stort fint förlag. Fått all tänkbar stöttning för nå ut med sina böcker.
Nu ”ägs” Johan av IDUS Förlag som kämpar en tuff kamp i en brutal bransch, höll jag på skriva och gjorde det. De har all min heder.
Heja förlagschef, Ulrika Slottner.
Lasse Berghagen kom nyligen ut med en barnbok.
En hamburgerkedja köpte omedelbart in 250 000 exemplar. Tänker dela ut den i samband med sin barnmeny.
Nej, jag säger som Robert Gustafsson:

Inga kommentarer: